chem n fizik

ermm....apa aku nak tulis ri ne...

ok ...chem in freindship or relationship or titanicship or wutevaaaa....

bila kita bina persahabatan...rasa2 apa yg dulu yg menilaikannya...
mesti kita tgk hati budi kannnn....tp wujudkan lagi sentimen itu???

kdg sesetengah manusia mencari chem dlm membina hubungan...tp sebenornye chem tu perlu wujud dlm 2 side or only 1 side??
bila kita bercakap topik chem ne, perspektifnya luas sgt...bukan hanya menilai dr sudut kaca mata kita sahaja.
bila kita ckp kita ada chem dgn seseorang dan ats sebab itu kita membina persahabatan atas dasar itu...rasa this is long term or short term relationship?

aku rasa relationship itu x akan kekal malah sekadar batu loncatan sahaja utk mencari sahabat dlam ertikata sementara lalu di masukkan ke muzium negeri.
relationship atas dasar tertentu atau tidak jujur x mungkin akan bertahan lama.

dlm membina relationship kita x perlu chem kita saja tapi perlukan chem kedua dua pihak. kalo takat kita rasa kita je ada chem , di other side ada chem ker? tak pon the other side mmg nak chem ker ngan kita? atau kita semata mata di timpa perasaan ada chem dlm relationship itu.

korang rasa cm mana erk nak ada chem kalo kita kenal org tu x sampai sebulan pon ...kdg kita kenal org bertahun tahun pon belom tentu ada chem. korang faham tak apa maksud chem tu? adakah elemen ni wujud bila sahabat kita asyik menurut saja kata kita tanpa sebarang bantahan...atau kita mmg mahu menguasai sesuatu hubungan itu?

bagi aku chem ne wujud bg org2 yang terlalu memilih dlm persahabatan...layakkah kita hamba Allah yg hina dina ini meletakkan syarat2 dlm persahabatan sedangkan nabi Muhammada pon x pernah memilih kasih d kalangan umat2nya. Kita boleh bersahabat selagi manusia itu x melanggar hukum2 agama....

Kadang kita perlu berfikir gak kenapa kita selalu kecundang dlm membina persahabatan. Adakah salah itu dr org lain atau kelemahan dlm diri kita sendiri. Kalo sekali kecundang mungkin kita yang betul tp kalo berkalo kali rebah .......LU PIKIR LA SENDIRI.....


* entri aku ne x ada kene mengena dgn yg hidup atau yang mati atau yang separuh hidup atau yang separuh mati atau yg x hidup hidup tp sekadar renungan buat sume*

1 x puas hati...:

Shafiq Fhadly said...

wah akak tros buat entry psl discussion kite huhu saya sudah menjawab kesemua persoalan akak dalam blog saya. Menunggu komen akak wahaha

tp ttbe je saya tulis suke2, ada mamat mane ntah emo2 komen trok gle. sekeh pale br tau. sah2 la blog saya mestila saya tulis dari kaca mata sendri kn huhu pastu ckp syok sendiri. Br bgn tdo terbaca tu, tros hangin. hehehe

Shafiq Fhadly said...

wah akak tros buat entry psl discussion kite huhu saya sudah menjawab kesemua persoalan akak dalam blog saya. Menunggu komen akak wahaha

tp ttbe je saya tulis suke2, ada mamat mane ntah emo2 komen trok gle. sekeh pale br tau. sah2 la blog saya mestila saya tulis dari kaca mata sendri kn huhu pastu ckp syok sendiri. Br bgn tdo terbaca tu, tros hangin. hehehe

Related Posts with Thumbnails